top of page

Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Definities

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Onderneming: : Solar@Home BV (BE0790.274.836)
2. Klant: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die geen consument is in de zin van artikel I.1,1° van het Wetboek Economisch Recht, en waarbij onder consument begrepen wordt “iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.
3. Producten: alle lichamelijke roerende zaken die de Klant kan aankopen bij de Onderneming, in het bijzonder Solar@Home BV.
4. Wet van augustus 2002: de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (B.S. 07.08.2002).

Artikel 2 – Toepasselijkheid

1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte, bestelling, en koop-verkoop van Producten tussen de Onderneming en de Klant.
2. De Onderneming stelt deze Algemene Voorwaarden ter beschikking op haar website https://www.solarathome.be/algemenevoorwaarden.
3. De Klant erkent en aanvaardt deze Algemene Voorwaarden. Deze Algemene Voorwaarden hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de Klant, behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk akkoord tussen de Onderneming en de Klant.
4. De Onderneming behoudt zich het recht voor de onderhavige Algemene Voorwaarden te allen tijde te wijzigen door een nieuwe versie te publiceren op voormelde website. Elke bestelling die de Klant plaatst na de publicatie door de Onderneming van deze nieuwe versie impliceert de aanvaarding door de Klant met de laatst gepubliceerde versie.
5. Indien de Onderneming gedurende korte of langere tijd en al dan niet impliciet afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden heeft toegestaan, doet dit geen enkel afbreuk aan haar recht alsnog directe en strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden te eisen.

Artikel 3 – Aanbod en prijzen

1. Offerte of aanbiedingen van de Onderneming hebben een beperkte geldigheidsduur van maximum 7 dagen. Indien ze een andere geldigheidsduur hebben, wordt dit uitdrukkelijk vermeld.
2. De offerte of enig ander aanbod vanwege de Onderneming bevat zodanige informatie, dat het voor de Klant duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding ervan zijn verbonden.
3. Tenzij indien daarvan uitdrukkelijk zou worden afgeweken, zijn de door de Onderneming medegedeelde en/of gepubliceerde prijzen voor de Producten steeds in euro (€) en exclusief BTW, BEBAT-, Recupel- en PV Cycle bijdragen . Elke verhoging van het BTW-tarief of bijkomende bijdragen of taksen in de periode tussen de bestelling en de levering valt ten laste van de Klant. De bestellingen worden gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de aanvaarding van de bestelling.
4. De Onderneming is niet gebonden door prijsvermeldingen die evident foutief zijn, bijvoorbeeld in geval van druk- of taalfouten. De Klant kan geen rechten ontlenen aan onrechtmatige prijsinformatie.
5. De Onderneming heeft het recht de prijs van de Producten te verhogen. De Klant wordt hiervan verwittigd middels de Bestelbon en op de factuur.
6. De Klant kan geen aanspraak maken op een korting bij contante betaling.

7. Indien er prijsverlagingen worden aangekondigd, heeft de klant geen recht op compensaties voor goederen die besteld werden vóór de aankondiging van de prijsverlaging.

Artikel 4 – Levering

1. De Onderneming neemt de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht bij het in ontvangst nemen en uitvoering van de bestellingen.
2. De levering aan de Klant vindt plaats op het ogenblik dat de Producten fysiek ter beschikking worden gesteld aan de Klant op het door hem opgegeven adres dan wel op enige andere plaats voorafgaandelijk overeengekomen door de Onderneming en de Klant. Op dat ogenblik gaat dus ook het risico van verlies of beschadiging van de Producten over op de Klant.
3. De levertermijn begint te lopen op de dag van de ontvangst van de betaling. De Onderneming maakt weliswaar elk voorbehoud en verbindt zich tegenover de Klant niet tot een bepaalde leveringsdatum.
4. Behoudens schriftelijk anders overeengekomen, beschikt de Klant niet over de mogelijkheid de Producten zelf op te halen op de zetel van de Onderneming of enig ander vestigingsadres.

Artikel 5 – Factuur en betaling

1. De betaling door de Klant aan de Onderneming voor de aankoop van één of meerdere Producten of diensten geschiedt als volgt: op het ogenblik dat de Klant de bestelling plaatst, brengt de Onderneming het totaal verschuldigd factuurbedrag in rekening.  Dit bedrag is op dat ogenblik onmiddellijk verschuldigd en betaalbaar door de Klant, bij gebreke waarvan de uitvoering van de bestelling niet wordt gestart en er dus geen koop-verkoop plaatsvindt.

2. Elke factuur van de Onderneming aan de Klant vermeldt minstens het factuurnummer, de aankoopprijs van de Producten of diensten en het toepasselijke BTW-tarief.
3. Tenzij de factuur anders vermeldt, is zij binnen de 7 kalenderdagen na factuurdatum verschuldigd en betaalbaar op het rekeningnummer van de Onderneming met IBAN nr. BE94 1431 2125 1014.
4. In geval van laattijdige betaling door de Klant, wordt de bestelling geannuleerd in geval de goederen/diensten nog niet werden geleverd, of zijn nalatigheidsinteresten verschuldigd conform artikel 5, lid 1 van de Wet van 2 augustus 2002. Deze nalatigheidsinteresten beginnen van rechtswege te lopen vanaf de dag na de vervaldag van de verschuldigde factuur, en dus zonder de noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling. De nalatigheidsintrest bedraagt 15% per jaar en wordt gerekend tot op de dag der algehele betaling van de hoofdsom.
5. In geval van laattijdige betaling door de Klant, is de Onderneming tevens gerechtigd op de terugbetaling van de kosten tot invordering conform artikel 6 van de Wet van 2 augustus 2002. De buitengerechtelijke invorderingskosten bedragen 15% van de hoofdsom van de openstaande factuur. De gerechtelijke invorderingskosten zijn gelijk aan de werkelijk door de Onderneming gedragen kosten.
6. In geval van laattijdige betaling door de Klant, wordt daarenboven het verschuldigd bedrag van rechtswege, en dus zonder de noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling, verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van de hoofdsom, met een minimum van €50,00.
7. Een betaling wordt steeds aangerekend op de oudste openstaande factuur.
8. Indien de factuur op vraag van de Klant gericht wordt aan een derde, blijft de Klant gehouden tot de betaling van het factuurbedrag indien de derde om eender welke reden niet overgaat tot tijdige en volledige betaling van de desbetreffende factuur.
10. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, maakt het verschuldigde saldo van al de andere, zelfs niet vervallen facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 7 – Conformiteit van de Producten 

1. De Onderneming verbindt er zich toe de bestelde Producten te leveren vrij van gebreken.
2. Indien de Producten om een of andere reden niet in overeenstemming zouden zijn met de bestelling van de Klant, of gebreken zouden vertonen, dient de Klant de levering op straffe van verval uiterlijk binnen de zeven werkdagen schriftelijk te protesteren, bij gebreke waarvan de Klant wordt geacht de levering onvoorwaardelijk en definitief te hebben aanvaard. De bewijslast van voormeld schriftelijk en tijdig protest ligt uitsluitend bij de Klant.
3. Er is geen sprake van een gebrek aan overeenstemming en/of enig ander gebrek in de zin van dit artikel indien (i) het gebrek het gevolg is van ongelukken, nalatigheid of verkeerd gebruik door de Klant, of (ii) de Klant voorafgaand aan de levering op de hoogte was van dit gebrek of daarvan redelijkerwijze op de hoogte had moeten zijn, en daar niettemin heeft mee ingestemd. 
4. De Onderneming is niet gehouden de Klant te vrijwaren voor verborgen gebreken die zij niet kende. De Onderneming wordt echter geacht de gebreken te kennen waarmee de Producten behept zouden zijn, tenzij zij bewijst dat zij er geen kennis van had en evenmin redelijkerwijze van kon hebben.

Artikel 8 – Klachten

Voor kwaliteits- en kwantiteitsgebreken van het voorwerp van levering alsook voor het ontbreken van toegezegde eigenschappen, verder in het geval van afwijkende leveringen heeft Solar@Home BV de volgende verplichtingen tot correcte nakoming:
1. De ZP moet het voorwerp van levering onverwijld na de levering zodanig grondig onderzoeken zoals in de gegeven omstandigheden van hem kan worden verwacht. De gebreken die daarbij kunnen worden vastgesteld, moeten onverwijld, bij beschadigingen die uitwendig niet zichtbaar zijn uiterlijk zeven dagen na de levering, in de vereiste vorm worden gereclameerd. De ontvangstdatum van deze klacht door Solar@Home BV is doorslaggevend. Gebreken die ook bij de meest zorgvuldige controle binnen deze termijn niet kunnen worden ontdekt, moeten, mits onmiddellijke staking van eventuele be- en verwerking, onverwijld na ontdekking en mits naleving van de wettelijke voorschriften worden geprotesteerd. De verplichte klacht geldt ook bij zakelijke relaties die geen kooprechtelijke basis hebben (bijvoorbeeld die volgens het recht inzake aannemingscontracten, handelsagentschappen e.d. moeten worden beoordeeld). Als er niet tijdig wordt geklaagd, kan de Klant geen aanspraak op correcte nakoming doen gelden. Hij draagt de volledige bewijslast voor alle aanspraakvoorwaarden, in het bijzonder voor het gebrek zelf, voor het tijdstip van de vaststelling van het gebrek en voor de tijdige klacht.

2. In geval van een rechtmatige en tijdige klacht naar aanleiding van gebreken van het goed zorgt Solar@Home BV naar eigen keuze voor correcte nakoming door herstel of vervangende levering.

3. In geval van lichte strijdigheid met de overeenkomst, in het bijzonder bij geringe gebreken, heeft de Klant geen herroepingsrecht. Als hij omwille van een materieel gebrek of een onrechtmatigheid na de mislukte correcte nakoming eist om de overeenkomst op te zeggen, heeft hij daarnaast geen recht op schadevergoeding wegens het gebrek, tenzij Solar@Home BV opzettelijk of met grove nalatigheid heeft gehandeld. 

4. Als de klant Solar@Home BV niet onverwijld de gelegenheid biedt om zich van het gebrek te overtuigen, in het bijzonder als hij het geprotesteerde voorwerp van de overeenkomst of stalen resp. delen ervan op vraag niet onmiddellijk ter beschikking stelt, vervalt alle aanspraak op garantie.

5. Bij voorwerpen van overeenkomst die als gedeclasseerd materiaal zijn verkocht, heeft de Klant met betrekking tot de opgegeven fouten en dergelijke waarmee hij doorgaans rekening moet houden geen recht op correcte nakoming.

6. In geval er gebreken optreden aan zogenoemde slijtdelen van producten resp. eenheden die door Solar@Home BV zijn geleverd, is zij met uitzondering van verdergaande aanspraak in principe naar eigen keuze enkel verplicht tot vervangende levering of herstel. Dit geldt ook in geval van herhaalde vervangende leveringen resp. ruilen van slijtdelen binnen de verjaringstermijn voor aanspraak wegens gebreken die in deze voorwaarden zijn vastgelegd, anders contractueel zijn overeengekomen of in de wettelijke bepalingen als bindend zijn vastgelegd. Vervangende leveringen resp. naleveringen of ruilen van slijtdelen stuiten de verjaring van eventuele aanspraak van de Klant niet, in zoverre dit niet in tegenspraak is met dwingende wettelijke voorschriften. Als slijtdelen worden onderdelen resp. componenten beschouwd waarbij volgens de algemene opvatting van de in zoverre doorslaggevende kringen een dusdanige functie resp. eigenschap ingesloten is (bijvoorbeeld draden, pennen, lieren, schroeven). Dit geldt in het bijzonder voor delen die door hun gebruik op een bijzondere wijze naargelang de functie immissiebelast zijn (bijvoorbeeld door vocht, hitte, vuur, storm e.d. extreme weersinvloeden) en/of tijdens de werking van de installatie naargelang het gebruik moeten worden vervangen.

Artikel 9 - Retourneren van goederen

1. De Onderneming neemt goederen enkel terug onder de volgende voorwaarden:
- Goederen komen in aanmerking voor retournering indien ze niet specifiek voor de desbetreffende klant werden aangekocht en indien de goederen zich nog steeds in de originele, ongeopende verpakking bevinden.

2. De Klant dient voorafgaand aan het retourneren van goederen een schriftelijke retouraanvraag in te dienen bij de Onderneming. Deze aanvraag moet de reden voor de retournering bevatten en kan per e-mail worden verstuurd naar info@solarathome.be.

3. De kosten voor retournering, inclusief verzend- en verpakkingskosten, zijn voor rekening van de Klant. Daarnaast wordt een bijkomende verwerkingskost van 20% van de verkoopwaarde van het geretourneerde goed in rekening gebracht.

3. De Onderneming behoudt zich het recht voor om geretourneerde goederen te inspecteren alvorens de retournering te accepteren. Indien de goederen niet voldoen aan de bovengenoemde voorwaarden, behoudt de Onderneming zich het recht voor de retournering te weigeren.

4. De Onderneming behoudt zich het recht voor om goederen uit te sluiten van retournering indien deze specifiek zijn vervaardigd of aangepast volgens de wensen van de Klant , of indien de aard van de goederen retournering redelijkerwijs niet toelaat.

5. Indien aan de voorwaarden voor retournering is voldaan, zal de Onderneming overgaan tot terugbetaling van het aankoopbedrag verminderd met de verwerkingskosten na ontvangst van de geretourneerde goederen.

6. Solar@Home BV kan niet aansprakelijk gesteld worden voor verkeerd bestelde goederen. Het is de verantwoordelijkheid van de klant om de bestelling te controleren en na te gaan of de goederen die werden besteld wel degelijk degene zijn die hij nodig heeft.

Artikel 10 – Aansprakelijkheid 

De Onderneming kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade aan personen, goederen (inclusief de Producten), dieren, diensten, enz., die op directe of indirecte wijze het gevolg zou zijn van de Producten, behoudens in geval van fraude of bedrog.

Artikel 11 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

De contractuele relatie tussen de Onderneming en de Klant wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht. Elk geschil valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Nederlandstalige Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen.

Artikel 12 – Eigendomsvoorbehoud

In afwijking van artikel 1583 van het B.W. blijft het verkochte goed het eigendom van de verkoper zolang de totale prijs door de koper niet werd betaald.
 

bottom of page